Site Overlay

Putovanie za zvieratkami

Cesta tam cca 10 km, cesta späť 2. variant cca 12 km

Ak cez víkend nemáte chuť „zabávať sa“ varením a zároveň si chcete urobiť nenáročný výlet na bicykloch, tak ste na správnej adrese. Môžete s deťmi navštíviť Biofarmu Salaš pri Stupave. Cesta vedie mimo hlavných ciest cez lúky, lesíky a môžete si vybrať náročnejší variant pri ceste späť.

Vyrážame z Jablonového od Židovského a cholerského cintorína. Pri novopostavených domoch sa dajte doprava po vychodenej ceste cez lúky, ktoré vás privedú k poľovníckej chate medzi Jablonovým a Lozornom. My bývame dole pri železničnej trati, takže sa na túto cestu pripájame zdola prejdením cez pole.  Pri poľovníckej chate pokračujete na hranici lesa po poľnej ceste a tu už sa pozeráte na možné odbočky vľavo do lesa. Tie vás privedú až k Lozornu nad priehradu, prípadne vyjdete pri bytovkách v lese. Je tu aj niekoľko prírodných humpsov, ktoré deťom spestria cestu.

Po príchode k priehrade prejdite na jej druhú stranu a spustite sa dole kopcom okolo reštaurácie Pri mlyne, ktorá je v nádhernom areáli s jazierkom a mini skanzenom. Pokračujte vedľajšími cestami Lozorna k cintorínu, ktorý sa nachádza úplne dole v obci a popri cintoríne pokračujte po poľnej ceste stále rovno smerom k golfovému areálu, ktorý budete mať po pravej ruke. Cesta ďalej vedie cez lesík, tu je miestami pomerne piesčitá, niekde sa to dá prejsť po lúke, niekde treba na malých úsekoch bicykle potlačiť. Je to cesta rovinatá, ďalej vedie popri lúkach, ktoré mali na okrajoch postavené včelie úle. Cesta vás dovedie k asfaltovej ceste, na ktorej sa dáte doľava a po malom zjazdíku sa dostanete k biofarme Salaš.

Je to veľmi pekný areál, ktorý je hojne navštevovaný rodinami s deťmi z Bratislavy a okolia. Takže v top sezóne býva popri ceste veľa zaparkovaných áut a ak sa chystáte obedovať presne v čase obeda, môže sa stať, že si budete musieť na voľný stôl počkať. V ponuke majú predovšetkým tradičné slovenské jedlá ako bryndzové halušky, pirohy, ovocné knedličky a pod. a obsluha býva rýchla. Medzičasom sa deti môžu zabaviť v pieskovisku pod borovicami, prípadne na drevenom kolotoči. Areál stojí za aspoň hodinovú zastávku, je tu veľa zvierat, kozičky sa pasú voľne a sú zvyknuté na ľudí a deti. Sú tu aj prasiatka, kone, ovečky, diviak a výbehy s vtáctvom. Za zmienku stojí, že vyššie nad areálom so zvieratami, sú zaujímavé stromy, akési arborétum. V tomto areáli sa v minulosti šľachtili rôzne ovocné odrody a nájdete tu už pomerne zanedbaný vinohrad. Ak máte chuť na opekačku, je tu niekoľko miest, na ktorých je možné si prenajať miesto na grilovanie.

Keď už sa domácich zvieratiek vaše deti nabažia, tak si môžete zvoliť z viacerých variantov cesty späť. Buď pôjdete rovnakou cestou, akou ste prišli, alebo môžete zvoliť náročnejšiu cestu cez kopce do Lozorna. Ten druhý variant (cca 12 km) je pre deti o niečo náročnejší, ale stúpanie nie je žiaden extrém, takže pri troche tréningu by ho mali zvládnuť. Na križovatke ciest nad biofarmou sme sa dali vpravo po asfaltovej ceste, ktorá postupne začína stúpať. Stúpanie je cca 5 km (ak si to dobre pamätám), obchádza vrch Ohek (377 m.n.m.) a po skončení stúpania vás čaká odmena v podobe pomerne prudkého zjazdu smerom k rozdeľovníku k Červenému domčeku, ku ktorému ale neodbočte. Pokračujte ďalej po ceste smerom na Lozorno. Cesta vás vyvedie nad priehradou pod Abelandom, ktorý inak tiež stojí za návštevu, avšak pozrite sa vopred na internete, ako je otvorený. Odtiaľto pokračujeme ďalej do Jablonového rovnakou cestou, ako pri ceste na farmu.

Ak však ešte nemáte dosť, môžete pri Abelande odbočiť vľavo po žltej turistickej značke a po spevnenej lesnej ceste smerom na Lozornianske breziny a Na vŕškoch a odtiaľ vás čaká fajný zjazdík k Cholerskému cintorínu v Jablonovom. Celkovo by ste si predĺžili trasu o cca 4 km.