Site Overlay

Neusiedler see

Burgenland je miesto kúsok za hranicami za Bratislavou, ktoré sa oplatí navštíviť viackrát. Nielen kvôli Neusiedler See, ale aj kvôli veľmi dobrým cyklocestám, ktoré vás zavedú mimo hlavný cestný ťah medzi útulné dedinky, na poľné cesty, medzi čerešňové sady. Túto cestu sme realizovali v roku 2005 a ak sa vám nechce ísť na bicykloch už z Bratislavy, môžete sa do obce Neusiedler priblížiť vlakom a urobiť si okruh len okolo jazera.

Používaná mapa: Radkrte Burgenland Nord, Esterbauer,1:100 000

1. deň Bratislava – Andrä am Zicksee

Kalvaria

Vyrážali sme z Bratislavy a našim cieľom bol kemp pri jazere Zicksee. Je lacnejší a tiež v peknom prostredí. Za hraničným prechodom Berg sme sa hneď napojili na cyklocestu smerom na Kitsee, prechádzali sme pomedzi polia a rôzne skleníky blízko rakúsko-maďarskej hranice. V tento deň sme prešli cca 80 km, cyklocesty boli výborne značené a až na jedno odbočenie z cesty sme nemali problém s orientáciou. Cesta viedla cez mestečká Pama, Zurndorf, Nickeldorf, Halburn až do Andrä am Zicksee, na konci ktorého bola ceduľa, ktorá nás naviedla priamo do kempu. Kemp je pri jazere, za noc sme zaplatili 12 EUR, len treba mať pri sebe nejaké drobné 50 centovky, inak máte problém s teplou sprchou. V kempe sme zostali 2 noci, keďže leží tak v dvoch tretinách jazera a mohli sme si jeho východnú časť prezrieť naľahko bez batožiny.

2. deň Weiden am See – Neusiedl am See

lodky na poziciavanie

Druhý deň po zobudení fučal poriadny vetrisko, čo znamenalo minimálne pol dňa stráviť opieraním sa do pedálov v protivetre. Vydali sme sa po cykloceste na sever do mesta Frauenkirchen, kde sme si prezreli kostol a mini kalváriu, ktorá je postavená pri kostole na umelo vytvorenom kopčeku. Rozhodne sa veriaci pri výstupe na ňu neunavia.

Ďalej sme pokračovali cez polia k Weiden am See, kde sme pri ceste narazili na dobrú reštauráciu s rybami. Je možné kúpiť si priamo pri pulte údenú rybu, alebo si objednať rôzne druhy rýb z jedálneho lístka. Reštauráciu pravdepodobne spoznáte tak, že tam parkuje množstvo áut, ale nemusíte sa obávať, majú tam dosť miesta a nečaká sa dlho. Nás vyšiel obed cca 18 EUR, ale my sme si objednávali z menu.

surfisti na neusiedler see

Z Weidenu je to už len kúsok k mestu Neusiedl am See a k samotnému jazeru. Ak očakávate, že sa k jazeru dostanete tak blízko, ako ste na to zvyknutí v prípade slovenských jazier, budete sklamaní. K jazeru sa dá dostať len na niektorých miestach, kde sú vytvorené móla priamo do jazera, takže sa dajú dobre pozorovať windsurfisti, kite-surfisti, malé plachetnice a pod. Na jazere sa dajú požičať motorové člny a tiež malé plachetnice za cca 80 EUR na deň. Vstupy na pláže pri jazere sú platené, myslím, že vstup stojí 1 EUR (v roku 2005 :). Priemerná výška hladiny jazera je cca 1 meter, čo bolo vidno aj pri pádoch windsurfistov, ktorým voda siahala po kolená. Voda inak na kúpanie veľmi príťažlivo nevyzerala, hlavne pri vetre, ktorý vytváral pomerne veľké vlny a tak bola voda dosť zakalená.

Z Neusiedl sme pokračovali po cykloceste, ktorá viedla popi jazere a tam, kde nebolo veľmi vysoké rákosie, sme mali výhľady aj na samotné jazero. Časť cesty bola štrková a bolo na nej pomerne veľa cyklistov. Niektorí nešťastníci sa po nej vybrali na kolieskových korčuliach, takže na štrku mali dosť veľké problémy. Veľká časť cesty viedla cez prírodnú rezerváciu, na ktorej hniezdia rôzne druhy vtákov, je to skutočný raj pre ornitológov. Aj sme ich tam mnohých stretávali s ďalekohľadmi cez plece. Pri cyklocestách sú postavené rôzne niekoľko poschodové vyhliadky, takže sme mali možnosť rozhliadnuť sa po okolí a jazere. Pri ceste boli usušené a uviazané rákosové „sukničky“. Miestami sme museli zastať a počkať, kým sa cez cestu knísavým krokom dostanú kačky aj s mláďatami, hniezdilo ich pri jazere a na okolitých kanáloch a tzv. lacken neúrekom.

lacken

Lacken sú menšie jazerá, ktoré sú v okolí Neusiedler See, sú veľmi plytké a nedá sa v nich kúpať. Mnohé z nich sú slané, o čom svedčia aj biele škvrny pri ich brehoch. Aj v okolí lacken hniezdi mnoho vtákov, videli sme množstvo kŕdľov a mláďat. Veľmi pekným úsekom sme prešli po B20 z Illmitzu k Zicksee. Bola to štrková cesta vedúca popri menších a väčších jazerách, pri nej sú tabule zakazujúc vstup na okolité pozemky, keďže tam hniezdia vtáky a je tam riziko pošliapania vajec.

Kúsok za Illmitzom je odbočka k Apetloner Bodesee, kde sa dá kúpať (na vlastné riziko) a v čase mimo sezóny by sa tam dalo asi aj kempovať. Už takmer za tmy sme sa vrátili späť do kempu, tentoraz už vybavení s 50 centovkami na sprchy.

3. deň Fertod – Oggau

Na tretí deň nás čakal prejazd maďarskou časťou Neusiedler see. Oproti rakúskej z nej nevidieť ani trošku jazero, zato sme prechádzali vcelku peknými mestečkami. Z kempu sme sa vybrali smerom na Apetlon a po B10 sme pri Pamhagene prešli cez hranicu do Maďarska. Najbližšie mesto v tomto štáte bolo Fertod, kde je hneď pri hlavnej ceste pekný Esterházyho zámok. Prešli sme sa po nádvorí, v parku sme sa trochu osviežili a pokračovali ďalej.

Esterhazyho palac

Aj v maďarskej časti cyklotrasy sme stretávali pomerne veľa cyklistov. Postupne sme prechádzali cez mestá ako Hegyko, Fertohomok a Balf, kde je termálny bazén. V tomto meste sme sa odpojili na odbočku vľavo vedúcu do mesta Sopron. Je to vcelku chutné mestečko, staré centrum je veľmi podobné našej Bratislave. Na hlavnom námestí sme si v miestnej reštaurácii dali výdatný obed a prezreli si pešiu zónu. Cesta do Soprone bola rušnejšia a nevedie popri nej extra cyklocesta. Od Balfu postupne stúpa nahor, ale ako odmena vás čaká príjemný zjazdík priamo do centra mesta.

susene sukienky rakosia

Späť sme sa vydali inou cestou, ktorá viedla po veľmi príjemnej štrkovej ceste pomedzi záhrady a popri rybníkoch, na ktorých boli urobené pontóny pre rybárov. Táto príjemná lesná cesta skončila prudkým výšľapom do dediny Sopronkohida a z tej sme pokračovali na hranicu do Morbishu. Po poldňovom výlete sme boli späť v Rakúsku. Na hranici nás nikto nekontroloval a my sme sa vydali po ceste B10, ktorá viedla hore cez vinice, takže sme mali pekný výhľad na jazero a okolité polia a lúky. Ak chcete ísť bližšie k jazeru, treba z tejto cesty zísť a napojiť sa na ďalšiu cyklocestu, ktoré vedie dole blízko jazera. V Morbischi je jedna zaujímavosť – mramorový lom, do ktorého je možné vstúpiť a prezrieť si ťažobné chodby. Cez vinice sme prešli do mesta Rust, stále nám fúkal pomerne silný protivietor, ktorý nás dosť vyčerpával. V Ruste sme si nakúpili jedlo v Bille na večeru a ďalší deň. Z tohto mesta to už bol len kúsok do kempu v Oggau. Tento kemp bol asi o 5 EUR drahší, za sprchy sa tiež platilo extra, ale tu mali iný systém, na kartu. Vďaka teplej jari sa už aj v tejto skorej dobe vyrojili komáre, takže je lepšie vydať sa na cesty s repelentom.

4. deň Purbach – Bratislava

V posledný deň sme mali opäť protivietor, ktorý nás úprimne povediac dosť otravoval. Z kempu (v oboch kempoch sa dalo platiť kreditnými kartami) sme pokračovali po R50 do Purbachu a po B 10 cez Jois do Neusiedl am See. Na tomto úseku cesty na jazero veľmi veľa výhľadov nie je, cesta vedie cez polia a miestami sa až zbytočne odkláňa od nášho smeru, takže robíme dosť veľké obchádzky. Ale inak je to pekná cesta, ktorá ide cez čerešňové sady, čo musí byť nádhera, keď sú v kvete.

veterne elektrarne

V Neusiedl pri železničnej stanici, na ktorej je veľká požičovňa bicyklov, sme odbočili na cyklocestu B21 do Pandorfu. Časť cesty viedla do kopca a ďalej viedla popod kopce a okolo repkových polí. Z Pandorfu sme prešli do Neudorfu a odtiaľ do Potzneusiedl, kde je hneď popri hlavnej ceste pekný zámoček. Prechádzali sme popri veterných elektrárňach a poliach. Miestami sme mali výhľady už aj na Slovensko. Z Prellenkirchenu to už bol len kúsok do Bergu a odtiaľ na hranicu so Slovenskom.

kopce pred Bergom

Na záver môžeme po našom 4-dňovom výlete návštevu Burgenlandu a Neusiedler vrele odporučiť. Cesty sú veľmi dobre značené, začiatok jari je tiež veľmi vhodná doba aj z dôvodu nižšieho počtu cyklistov. Predpokladám, že v top sezóne je ich tam podstatne viac. Čo nás trošku mrzelo sú ohradené vstupy a ploty k jazeru, za ktoré je potrebné platiť a čo je horšie, bicykle sa cez tieto vstupy nedajú previezť. Ale pokiaľ sa nechcete v jazere máčať, prípadne sa opaľovať, tak vás to až tak mrzieť nemusí. Vďaka vystavaným mólam sa k jazeru dostanete veľmi blízko a tam je vstup umožnený bez poplatkov. Ak sa na túto cestu vyberiete, určite neoľutujete.