Site Overlay

Plachetnica – Sukošan 2020

Termín:22.8.-29.8.2020Loď:WHITE DREAMS
Posádka:Peter, Monika, Filip, ViliamTyp lode:EMINENCE 40 BT
Marína:Marina Dalmacija SukošanDĺžka:11.99 m
Agentúra:Mesto jader d.o.o., SailCityKabín:3
Prenajímateľ:Asta Yachting Ltd.Rok výroby:2009
Trasa:197 NmCena:1204,-EUR

O lodi

Loď  WHITE DREAMS je väčšia ako sme zvykli doteraz mávať. Bola pohodlná hlavne pre mňa, lebo som mohol chodiť v podpalubí vzpriamene. Luxusná ale nie je. Skôr skromnejšia. Chýbajú hlavne poličky na odkladanie drobností, priestor na sklenené fľaše, kapsa na palube na odkladanie kľuky. Najhorší ale pre nás bol mini drez, v ktorom sa náročne umýval riad. Vymoženosťou sú len 2 WC s elektrickým ovládaním.

Loď jazdila rýchlo aj pri slabšom vetre (2,5 uzla pri 6-7 uzlovom vetre). Jej neduhom ale bol väčší náklon, ako sme boli zvyknutí napr. pri Elan Impression 348, ktorý sme museli hlavne kvôli Filipovi redukovať reefovaním plachiet. Problémy sme mali aj s krútením lán, ktoré sa rôzne uzlili a podarilo sa nám zauzliť aj reťaz na kotvu. Slabšia výbava náradia sa prejavila práve pri riešení problému s kotvou.

Do dingy nám tiekla voda, ale jazdiť sa s ním dalo a nepotopil sa. Nedostatky lode sú viac-menej zanedbateľné a za tú cenu sa mi zdá loď ako dobrá voľba.

Trasa

Sobota: Jablonové – Sukošan

V sobotu sme vstávali o 6:00 a odchádzali sme z domu o 7:20. Ešte v Bratislave nás čakalo dotankovanie nafty do Mončinho MUCA a odchod zo Slovenska bol až o 8:15. Tentokrát sme si kvôli korone vybrali cestu cez Maďarsko. Neskôr  sa ukázalo, že to bola dobrá voľba. Čím menej prejazdov hraníc, tým lepšie. No a 10 hodinové kontroly na rakúskych hraniciach to potvrdili.

Mali sme dopredu kúpenú maďarskú diaľničnú známku a cesta cez Maďarsko prebehla bez problémov aj vďaka tomu, že si Monika konečne nainštalovala na svoj mobil WAZE. Išli sme len s malými prestávkami na WC a jedlo, čo sme mali z domu. Do maríny sme došli okolo 15:30. Žiadne rady, hneď som bol v kancelárii vybavený. Museli sme ale čakať, kým na lodi opravia kotvový vrátok, čo trvalo viac ako tri hodiny. Zatiaľ sme boli nakúpiť a ponosili veci na loď.

Správca maríny sa musel asi zblázniť a zvýšil poplatok za parkovanie z už aj tak nehoráznych 50,-EUR/týždeň na viac ako 110,-EUR/týždeň počítané po hodinách. Tak sme auto zaparkovali na súkromnom pozemku vedľa vchodu do maríny. Cena 30,-EUR/týždeň.

Po dokončení opravy sme sa ešte povybaľovali a čakali na check-in. Čakáme a stále nič, tak som šiel do kancelárie a urgoval to. Po pätnástich minútach došiel zriadenec a že ešte ide na 5 minút niečo poriešiť na inú loď. Check-in prešiel rýchlo a hladko. Vysvetlil nám základné veci a doniesol, čo chýbalo. Nakoniec sme boli ready skoro až o 20:00.

Cesta autom Jablonové – Sukošan, cca 730 km a 7:30 hod čistého času.

Nedeľa: Sukošan – Brgulje, cca 40 Nm.

Cca o 11:00 sme začali prípravy na vyplávanie. Voda. Elektrika. Pasarela. Laná. Kontrola motora a opravovaného kotvového vinča.
Konečne vyplávame.

Hneď sme zaznamenali problém s meračom rýchlosti, ktorý na začiatku nemeral, ale po chvíľke sa rozbehol. Keďže sme mali severozápadný vietor, rozhodli sme sa ísť na SEVER tak, aby sme mali radšej predný ako zadný vietor. Vietor bol dobrý cca 8 až 15 uzlov a tak sme plachtili na plné plachty. Spravili sme okolo 45 námorných míľ popri PAŠMANE smer Molat. Tam sme sa rozhodli ísť na bójku, nakoľko bol silný vietor a mal byť silný vietor aj v noci. Bojka stála 25 kún za meter. A keďže Chorváti majú 40 stôp ako 12 m, zaplatili sme 300 KN.
Poriešili sme kúpanie a člnkovanie, večeru a šli sme unavení spať. Pri potápaní som objavil oškreté kormidlo okolo 20 cm, ale chartrovka nám toto neúčtovala, lebo to už zjavne bolo staršie.

Pondelok: Brgulje – Sv. Petar, cca 37 Nm.

Ráno sme s Vilkom boli pozrieť vyhliadku v mestečku BRULJE. Je tam vysielač, ku ktorému sme došli a mestečko na kopci s kostolom.
Vyhliadka je značená, ale ku nej sme sa nedostali, lebo bolo moc teplo a nechcelo sa nám toľko šliapať. Po návrate sme vyrazili smer Malý Lošinj.
Tento deň mala byť búrka a teda počasie bolo vrtkavé. Vietor s nárazmi bolo nepríjemný. Najskôr sme pokusne vytiahli plné plachty. Keď už bola loď vo veľkom náklone, tak sme stiahli genu o 1/3.

Stále to bolo v nárazoch vetra nepríjemné, tak sme plachty stiahli úplne a išli na motor.
Vošli sme do oblačnosti a miestami nám kvaplo pár kvapiek, ale ďalej od nás sme videli poriadny dážď.
Keď sme oboplávali MOLAT, tak sa vietor ustálil. Dali sme hlavnú plachtu na druhý reef a plachtili.
Monike začalo byť zle, tak sme ani nešli na obedovú zastávku. Bola za kormidlom a išli sme priamo smer Mali Lošinj. Ešte pred ním sú 2 ostrovčeky Ilovik a Svätý Petar a medzi nimi je dosť bójok. Cena 20 KN alebo 25 KN za meter. Chytili sme poslednú lacnejšiu bóju na strane menšieho ostrovčeka.

Na večeru boli kuracie prsia s ryžou. S Filipom sme išli pozrieť mestečko. Búrka sa pomaly rozptýlila. Noc bola kľudná, aj keď nás dosť točilo.

Utorok: Sv. Petar – Uvala Slatina – Marina Simuni, cca 38 Nm.

Ráno sme ešte využili gumák na vode a chalani si na ňom zajazdili.
Po vyplávaní smer Pag je slabý vietor a ideme na motor. Aspoň dobijeme baterku.
V strede trasy začal fúkať slabšiu vietor, tak sme vytiahli plné plachty a posejlovali. V podstate na jeden záťah sme došli až na PAG.

Tu sme zakotvili na obed. Zvyšok cesty sme už išli už na motor popri ostrove PAG na juh a pozerali sme si zátoky, či sú vhodné na kotvenie.
Na tejto strane ostrova to bolo skôr na obednú prestávku ako na noc a preto sme sa nakoniec rozhodli zájsť až do maríny Simoni. Malá marinka, ale čistá. Väčšinou mala trvalých osadníkov a v sezóne môže byť problém s miestom. Teraz bola pomalá obsluha a na pánka sme čakali asi 10 minút a nevedeli kam zájsť. Obchod v maríne je zrušený. Museli sme ísť dokupovať veci do neďalekého mestečka.

Streda: Marina Simuni – Maun –  Jasenova, cca 28 Nm.

Ráno po dopustení vody, nákupe, WC a pod. sme odplávali. Pri opúšťaní móla sa nám zamotalo jedno lano, napriek tomu, že boli pripravené. Museli sme sa vracať. Monča skákala na mólo, odviazala uzol na lane a skákala naspäť. Nakoniec sa nám podarilo odplávať bez toho, aby sme niečo poškodili. Vietor je slabý, napriek tomu dve hodiny sejlujeme.

Na obed sme si išli pozrieť zátoku na ostrovčeku MAUN. Zátoka z východu bola pekná, ale úzka a hlboká na kotvenie. Už tam aj boli 2 lode a tak sme oboplával ostrovček a zakotvili zo západu.
Pri kotvení sa nám zamotala reťaz do vinča. Nastal problém, lebo reťaz nešla uvoľniť. Ani vinč nešiel späť. Po konzultácii s chartrovkou sme nakoniec uzol na reťazi uvoľnili búchaním sekerou.
Uf, to sa nám uľavilo, že sa to dalo uvoľniť a mohli sme kotviť. Asi aj chlapcom z chartrovky sa uľavilo a nemuseli sa k nám trepať na opravu lode. Zátoka je peknučká s 3 plážičkami.

Čas sme využili aj na obed a poobede ideme smer Nin. Celý deň ideme opäť na motor, lebo je slabý zadný vietor okolo štyroch uzlov. K Ninu je to cca 5 námorných míľ.
Dlhý úzky prieplav medzi dvomi ostrovmi. Na večer o 19:00 sme zakotvili pri piesočných plážach v zátoke Jasenovo.
Sme tu sami. Vietor ustal na jeden uzol. Ale točí sa o 360 stupňov.

Štvrtok: Jasenova – Petrčane, cca 30 Nm.

Ráno si išli decká s Monikou pozrieť na gumáku pláže. Vstali sme neskoro a tak vyplávame až o 12:40. V úžine okolo Ninu fúkal slabší vietor, tak sme cca dve hodiny skúšali sailovať, ale na konci ostrova VIR už úplne prestalo fúkať a tak opäť zvyšok cesty ideme na motor smer Zaton. Ten sa nám ale zdá veľmi rušný na noc a tak pokračujeme smer Petrčane.
V Petrčane je tiež dosť hlučno od Beach klubu, ale už sme museli zakotviť.

Piatok: Petrčane – Sukošan, cca 24 Nm.

V Petrčane sme sa už nekúpali a vyrazili sme na lepšie prázdnejšie miesto. Tým bolo kotvisko blízko ostrovčeka Idula nad UGLANOM. Je tam aj mini plážička, ale s ostrými kameňmi a ťažko dostupná.
Tak sme len šnorchlovali a skákali z lode. Za dobrého vetra sme plachtili do maríny PREKO na ostrove UGLAN, kde sme bez čakania natankovali. Ďalšou zastávkou bola pláž za mestečkom KALI s pieskom a blatom.
Býva tam veľa lodí. Odtiaľ sme už išli do maríny Sukošan, kde sme mali trochu problém otočiť loď nakoľko dĺžka lode je 12 metrov a vzdialenosť medzi muringami len 10 metrov. V chartrovke nám zabudli pripomenúť, aby sme vchádzali na naše miesto zadom. Za pomoci ostatných ľudí a odviazaní pár muringov sa nám loď podarilo otočiť a mohli sme pristáť.
Pomaličky sa balíme, aby sme boli zajtra pripravení a mohli loď rýchlo odovzdať.

Sobota: Sukošan – Jablonové

Checkout prebehol rýchlo a bez problémov. Táto chartrovka si zakladá na tom, že drobnosti klientom neúčtuje (a ani moc nekontroluje).
Na jednu stranu dobré, na druhú stranu zlé, človek sa potom nemôže úplne spoľahnúť na to, že loď bola dokonale skontrolovaná od predchádzajúceho klienta.

Po zlých správach o tom, že v Rakúsku sú dlhé rady a bude problém na hraniciach, sme sa rozhodli, že už bez ďalších zdržaní vyrazíme domov. Išli sme bez problémov a ani na maďarských hraniciach nás nič nezdržalo. V Maďarsku sme ešte zašli do jednej čárdy na obed. Dobre sme sa najedli za lacné peniaze.
Domov sme dorazili okolo 21:00 hodiny.

Scroll Up