Site Overlay

Od Bečvy po Moravu

Deň 1 Jablonové – Břeclav

Vzdialenosť: 38 km, čas 2h47m

Odchod Jablonové dopoludnia smer Zohor – vlakom smer Kúty – 9 km

28 km úsek – Kúty – Brodské – Lanžhot – Břeclav (cca 1,5 hod.) prejdený na bicykloch
Břeclav – vlaková stanica – osobný vlak s vozňami pre bicykle smer Valašské Meziříčí s prestupom v Hulíne

Zaujímavosti: Valašské Meziříčí – zámok Kinských – v pond. zatvorené, hvezdáreň

Ubytovanie: Villa Encore, 1550 Kč/ noc/ 4 osoby, v blízkosti sú supermarkety Tesco/ Kaufland

Za Kútmi a za hraničným prechodom asi 500 metrov za diaľničným podjazdom je pri železničnom moste odbočka vľavo na asfaltovú cestu do lužných lesov. Asi po jednom kilometri je križovatka – rovno sa ide smer Soutok Dyje a Moravy a vpravo je smer Pohansko. Keď sa budete držať stále rovno, budete prechádzať cez lužný les s krásnymi zákutiami (jazierkami, mŕtvymi ramenami, kanálmi) až vyjdete pri lúkach a tými pokračujte rovno až k novo zrekonštruovanému zámočku v Lánoch a odtiaľ je kúsok ďalej zámoček pri Břeclavi, ktorý patrí už do Lednicko-valtického areálu. Cyklocesta končí v Břeclavi pri priemyselnom parku, tam sa dajte vľavo až sa dostanete po hlavnej ceste k železničnej stanici.

Deň 2 Valašské Meziříčí – Rožňov

Vzdialenosť: 40,50 km, čas 3h

Cyklocesta Valašské Meziříčí – Rožňov pod Radhoštěm – a ďalej podľa času a chuti – späť do Valašského Meziříčí

Zaujímavosti: Skanzen Rožňov pod Radhoštěm (cez prázdniny by mal byť otvorený aj v pondelok), rodinné vstupné do všetkých 3 areálov Muzeum v přírodě – 400 Kč (r. 2016)

V blízkosti centra vo Valašskom Meziříčí sa dá napojiť na cyklocestu popri rieka Bečva, treba sa stále držať pri rieke proti prúdu. Do Rožňova pod Radhoštěm je to cca 16 km, terén veľmi mierny, takmer rovina. V Rožňove sme sa cez park dostali ku skanzenu, kt. je rozdelený na 3 areály. Ak chcete vidieť všetky 3, tak sa oplatí rodinné vstupné. Inak odporúčam pozrieť si mlynský areál, ktorý je len so sprievodcom, stroje a mlyny sú funkčné a počas prehliadky môžete vidieť pílu na mlynský pohon, lis a podobne. Počítajte s tým, že prehliadka všetkých 3 areálov vám môže zabrať až 4 hodiny. Vo Valašskom mestečku je veterný mlyn, ktorý je poháňaný kvôli ukážke elektromotorom.

Po prehliadke sme sa išli najesť do mesta, ale veľa reštaurácií tam nenájdete. V centre na námestí sme našli len jednu – Posezení u Libuše. Cesta späť ubehla rýchlo, dole po prúde rieky sa išlo rýchlejšie, za cca 1 hodinu sme boli späť vo Val. Meziříčí. V samotnom meste je hvezdáreň, kde cez prázdniny robia programy aj pre verejnosť. Pre deti je tam niekoľko ihrísk, pri cykloceste sme našli 2.

Deň 3 Valašské Meziříčí – Týn n/B

Vzdialenosť: 42 km, 3h26m

Val.Mez. – Lhotka – Hustopeče n/B. – Nemětice – Skalnička – Ústí – Teplice n/B. – Hranice – Týn n/B.

Zaujímavosti: Skalička – zámok a veterný mlyn
Teplice nad Bečvou – aragonitová jaskyňa
Hranice – stará strelnica
Týn nad Bečvou – hrad Helfštýn
Lipník nad Bečvou – zámok so strešnou záhradou, hradby, námestie s podloubím
Prírodné kúpalisko Jadran (medzi Lipníkom a Osekom)
Osek nad Bečvou – Osecké naplaveniny

Ubytovanie: Týn n/ Bečvou, Penzion pí. Vymětalová, 2 – dvoulůžkové pokoje, televize, vlastní koupelna, parkoviště, telefon: 581 797 101; mobil: 777 227 295

Nájsť cyklocestu vo Val-Meze nie je úplne jednoduché. My sme sa vrátili okolo priemyselného parku smerom k centru mesta a tam sme sa dali po cykloceste po prúde rieky Bečva. Ak bývate napríklad vo vile Encore, tak vám stačí dať sa po ceste doprava a po asi pol kilometri prídete na cyklocestu. Cesta vediet po málo frekventovanej ceste okolo obcí Lhotka a ďalej Hustopeče. Za nimi vedie oficiálne značenie cyklocesty do tiahleho kopca do obce Nemětice, ale podľa všetkého sa to dá obísť rovinatým terénom. Treba sa dať pri rozbočke cyklociest vpravo a tam by mala viesť cesta popri rieke. My sme ale vyšliapali kopčisko dlhý asi dva kilometre (manžel s mladším synom v cyklovozíku to vyšliapal a ja so starším synom sme to vyšli pešo) a z obce Nemětice sme odbočili vpravo smer Skalička.

Vďaka vyšliapaniu kopca sme v obci Skalička hneď od cesty zbadali veterný mlyn, ktorý je na súkromnom pozemku potomka posledného mlynára. Je vo veľmi dobrom stave a podľa všetkého je stále funkčný. My sme mali šťastie a majiteľ bol doma a ochotne nám mlyn a jeho vybavenie ukázal. Návšteva sa dá dohodnúť aj vopred telefonicky. Zo Skaličky bol parádny zjazd do obce Ústí, kde je veľmi pekné nové detské ihrisko vhodné na oddych. Odtiaľ sme po málo frekventovanej ceste prišli ku križovatke, na ktorej treba pokračovať rovno a po prechode na kamenistú cestu pokračujte po ceste do mierneho kopca (nevydajte sa do prudkého kopca vľavo ako sa môže zdať sa značenia cyklocesty). Bo blatistej a kamenistej ceste pôjdete asi 1 km a prídete na promenádu kúpeľného mesta Teplice nad Bečvou. Ak si chcete pozrieť aragonitovú jaskyňu, tak hneď z promenády je odbočka hore do kopca k jaskyni. Cesta je vhodná i na vytlačenie bicyklov, ktoré sa dajú uzamknúť o plot. Cena vstupného v roku 2016 bola 100 Kč / 1 dospelý a dieťa nad 6 rokov 60 Kč, prehliadka jaskyne trvá asi 50 minút.

Z kúpeľov cesta pokračuje do mesta Hranice, kde je niekoľko pamiatok. My sme zašli do centra na námestie najesť sa. Našli sme akurát reštauráciu Archa, kde majú burgre a pár jedál na výber. Všeobecne máme pocit, že v mestách, okolo ktorých prechádzame, chýba kvalitnejšie stravovanie, taká tradičná česká kuchyňa. Z mesta Hranice cesta pokračuje už len popri rieke cez veľmi pekné úseky – polia a lúky, veľká časť cesty je úplne novovybudovaná. Prišli sme do Týna nad Bečvou, nad ktorým sa týči hrad Helfštýn, sú tu dva penzióny: jeden smerom na hrad, druhý popri hlavnej ceste, kde majú aj 3 – 4 lôžkové izby.

Praktické poznámky:
– miestami, hlavne pri väčších mestách, nie je značenie cyklocesty úplne jasné respektíve nesúhlasí s mapou
– vo veľkých mestách cyklocesta prechádza popri priemyselných zónach, ktoré nie sú atraktívne
– z cyklocesty chýbajú značky na zaujímavosti popri ceste, keď nemáte lepšie už doma naštudovanú cyklotrasu a čo zaujímavé popri nej leží, veľa vecí vám môže uniknúť
– veľkým plusom cyklocesty je, že sa naozaj vyhýba hlavným ťahom a frekventovaných cestám a vo veľkých úsekoch vedie novovybudovanú asfaltkou pri rieke s peknými výhľadmi na okolitú krajinu a rieku

Deň 4 Osek n/B – Kroměříž

Vzdialenosť: 56 km, 4h30m

Osek n/B – Přerov – Tovačov – Chropyně – Kroměříž
Časť cesty už vedie popri rieke Morava, podrobný popis cesty nájdete na web stránke: https://moravskastezka.cz/

Zaujímavosti: Přerov – Horní náměstí, zámek alebo Předmostí – Stezka lovcov mamutov
Troubky – Skašovské jazerá
Tovačov – zámok, lužné lesy
Kroměříž – zámok a záhrady (UNESCO)

Ubytovanie: Kromeříž, Penzion Na Jízdárně, Štěchovice 1352, +420 573 342 302, +420 603 194 178, http://na-jizdarne.cz/, penzion je situován v blízkosti stredu mesta, apartmán s kuchynkou 1200 Kč

Z Týnu nad Bečvou sme vyšliapali asi dva kilometre do kopca na hrad Helfštýn jeden z najrozsiahlejších stredovekých hradov v Českej republike, na ktorom sa v auguste koná Hefaiston – ukážky kováčskeho remesla. Výtvory sú vystavené v exteriéri aj v interiéri hradu. Hrad prechádzal rekonštrukciou, prehliadka je možná aj so sprievodcom. Na hrade je vyhliadková veža, z ktorej je výborný výhľad do okolia a na dolné hradné nádvorie. Kúsok pod hradom pri parkovisku je aj lanová dráha pre deti aj dospelých, vstupné v roku 2016 na hrad 60 Čk/ dospelý a 30 Čk/ deti nad 6 rokov a lanová dráha stojí 50 Čk na osobu a na neobmedzený čas.

Po rýchlom zjazde do Týnu sme po novej cykloceste pokračovali smer Přerov a pri Lipníku nad Bečvou, kde je zámok a záhrady, sa dá vybrať, po ktorom brehu rieky pôjdete. Za Lipníkom je prírodné kúpalisko Jadran, ďalej popri rieke prídete k obci Osek nad Bečvou, ktorý cyklocesta odchádza. Za obcou sú Osecké naplaveniny, ktoré vznikli pri veľkej povodni v roku 1997. Z cesty pri ľavom brehu sme žiaľ naplaveniny nevideli. Ďalej sme pokračovali smerom na Přerov (určite sa tu oplatí pozrieť hradby a zámok), my sme sa zdržali na Helfštýne, takže sme už na prehliadku mesta nemali čas. Ak sa chcete po ceste najesť, tak na samotnej cykloceste sú asi dve reštaurácie popri rieke.

Po cykloceste sme prešli okolo centra, ktoré sme mali po ľavej ruke a prišli sme do priemyselnej zóny s továrňami. Cesta viedla ďalej na obec Troubky, kde sme sa chceli najesť, ale je tam len reštaurácia Zavadilka, v ktorej už o 16:00 cez týždeň nevaria, len hranolky s pizzou z mrazáku. Pri obci je niekoľko jazier – Skašovské jazerá, v ktorých je kúpanie zakázané. Na konci obce sa treba dať vľavo a pokračovať v ceste smerom von z obce a na 2. odbočke sa dať vpravo. Táto cesta vedie cez les a po niekoľkých kilometroch pri križovatke ďalších ciest sa treba dať doľava. Cesta vás dovedie k spojnici s moravskou cyklotrasou číslo 47, po nej sme pokračovali do mesta Kroměříž. Tento úsek vedie po málo frekventovanej ceste, v ďalšej obci je vybudovaná cyklocesta do obce Chropyně (je tu zámok a pri ňom Chropyňský rybník, ktorý je známym sídliskom veľkého množstva vodného vtáctva). Pokračovali sme ďalej a došli sme do záhradkárske kolónie v meste Kromeříž, kde sme prešli popri diaľnici a okolo rybníka do centra mesta k Penzionu Na Jízdárně, ktorá je situovaná v blízkosti centra mesta, je tu aj reštaurácia.

Deň 5 Kroměříž – Ostrožská Nová Věs

Vzdialenosť: 49, čas: 4h

Kroměříž – Kvasice – Otrokovice – Staré Město – Ostrožská Nová Věs

Zaujímavosti: Kroměříž, Baťov kanál
Pamätník Veľkej Moravy (Staré Město)
Prírodné kúpaliská – Pahrbek, Ostrožská Nová Věs

Ubytovanie: Přirodní koupaliště Albatros – Cyclo Aqua Autokemp, Nádražní 948, Ostrožská Nová Ves, 687 22, +420 603 308 518, cena 1-4 izba – 1200 Kč/ deň
Penzion U lázní, cena za 3 lôžková izba 650 Kč/ noc

Mesto Kroměříž sa určite oplatí pozrieť. Na poriadnu prehliadku vrátane interiéru paláca by sme ale potrebovali takmer celý deň, tak sme sa museli uskromniť a pozreli sme si len Podzámeckú záhradu, do ktorej sa neplatí vstupné. Dá sa kúpiť prehliadka vláčikom s komentárom o záhrade a jej zaujímavostiach (cena 100 Kč dospelý/ 40 Kč dieťa). Veľmi pekné je aj hlavné námestie s “podloubím”, škoda len, že je tam umožnený vjazd autám. Cez mesto sme sa po hlavnej ceste vymotali k rieke Morava, pri ktorej vedie cyklocesta okolo chalúp a záhrad k miestnemu letisku. Po trase je autíčkárna (s okruhom pre autíčka na diaľkové ovládanie s dobrovoľným vstupným). Pekná asfaltová cyklotrasa vedie ďalej do Kvasic, kde je pri futbalovom štadióne urobená cyklo dráha s kopcami a klopenými zákrutami, na ktorých sa môžu deti vyšantiť. Ďalej vedie trasa povedľa miest Otrokovice, Napajedla. Je výborné, že ide len okrajom týchto miest a nie je potrebné cez noc kľučkovať.

Za Napajedlami vedie kratší úsek cyklocesty po kamenistom povrchu, ale dá sa to prejsť. Ide tadiaľ aj obchádzková trasa čisto len po asfaltke, ale nechcelo sa nám robiť zachádzku. Za asi 1 kilometre dlhým horším úsekom cyklocesty je prírodné kúpalisko Pahrbek a jazero (tu nás chytila poriadna búrka, tak sme sa namiesto kúpania skrývali pred dažďom). Za Pahrbkom sme prešli cez most, za ktorým cyklotrasa pokračuje popri Baťovom kanáli, kde môžete vidieť plavebné komory. Je to veľmi pekný úsek, na ktorom je vidieť aj rôzne vodné vtáctvo a je tu aj niekoľko možností na občerstvenie spolu s menšími ihriskami pre deti. Pri Uherskom Hradišti (centrum tiež stojí za pozretie) vedie cyklotrasa okolo časti Staré Město sa cesta delí na číslo 47 a 47A. My sme išli pa A trase, ktorá vedie k Pamätníku Veľkej Moravy.

Ďalej ide cyklotrasa do obce Kostelany, je to veľmi pekný úsek popri rieke Morave, kde zapadajúce slnko a opar po daždi dal tomuto miestnu zvláštnu atmosféru. Za obcou Kostelany pokračuje cyklotrasa po panelovej ceste a ďalej po blatistej a kamenistej ceste cez lužný les k jazerám pri Ostrožskej Novej Vsi. Jazerá sa tu rozkladajú na veľkej ploche, vznikli ťažením štrkopieskov, z ktorých sa o.i. stavali aj naše Východoslovenské železiarne a ktoré úplne pretvorili ráz krajiny. Z dlhodobého hľadiska sú pre ňu prínosom, vyskytujú sa tu aj vzácne už ohrozené druhy rastlín a stali sa hniezdiskom rôznych druhov vtákov. Ak chcete v obci Ostrožská Nová Ves prespať, je dobré si zahovoriť pobyt vopred, kemp a penzióny sú tu obsadené až do konca augusta pre blízke sírne kúpele. Nám sa podarilo nájsť jednu izbu v penzióne U lázní, izby sú bez sociálnych zariadení, ale inak čisté a pekné. Penzión sa nachádza pri kúpeľnom mestečku, ktorý je kúsok za samotnou obcou.

Deň 6 Ostrožská Nová Ves – Mikulčice

Vzdialenosť: 53km, čas 4h47m

Ostrožská Nová Ves – Uherský Ostroh – Veselí nad Moravou – Strážnice – Hodonín – Lužice – Mikulčice

Zaujímavosti: Uherský Ostroh – zámok
Strážnice – centrum, Slovácké múzeum
Hodonín – ZOO
Mikulčice – Slovanské hradiště

Ubytovanie: Vinný sklep a penzion U Konečků, Mikulčice, +420 606 639 787

Z Ostrožskej Novej Vsi sme sa po asfaltke vydali do obce Uherský Ostroh, v ktorej sa môžete zastaviť na prehliadku zámku. Ďalej cesta vedie cez Veselí nad Moravou (pekný park, zámok v zlom stave), cez Zarazice až do mestečka Strážnice. Už na začiatku obce je odbočka vpravo do zámockého parku, na konci ktorého je pekne zrekonštruovaný zámoček, v ktorom sa nachádza Múzeum ľudovej kultúry. V tomto meste je pri prístave Baťovho kanálu aj Slovácky skanzen (vstupné dospelý 110 Čk), pri ktorom je reštaurácia, ďalšia je aj pri Strážnickej veži, okolo ktorej vedie cyklocesta.

Za obcou pokračuje cesta po poľnej ceste (za sucha sa dalo po nej dobre ísť). Medzi Petrovom (prístav) a obcou Rohatec je cesta vedená cez les po kamenistej ceste (veľké kamene, zle zjazdné) a posledný cca 1 km vedie po zatrávnenej hrádzi okolo krásneho meandra rieky Moravy (zhora z hrádze je ho dobre vidno). Cyklotrasa končí pri hlavnej ceste, po ktorej treba prejsť ponad rieku Moravu, za mostom je odbočka na cestu opäť cez polia, ale po asi 1 km prídete do obce Rohatec, kde sme sa zastavili na citronáde pri občerstvení “Cyklisti vítaní”.

Po bočných cestách sme prešli od prístavu opäť po poľnej ceste k záhradkám, pomedzi ktoré sme vyšli až pri cintoríne mesta Hodonín. Od tohto miesta vedia cesta popri hlavnej ceste až do centra mesta s veľmi dobrou cukrárňou a krásnou radnicou. Za centrom cesta vedie popri elektrárni, už ma označenie číslo 45, asfaltka vás vyvedie na mostík u Nesyt, kde sa treba dať prudko vpravo medzi hrádzu a pole, cesta je makadamová a dobre zjazdná. Pri železničnej trati sa napojí na cestu, ktorá vás privedie až do vinárskej obce Mikulčice, kde sme našli ubytovanie vo Vinárskom sklípku a penzióne u Konečkú. Na tejto trase nám chýbali interaktívne prvky pre deti, ktoré chcú veci objavovať a skúšať/ ohmatávať.

Deň 7 Mikulčice – Borský Sv. Jur

Vzdialenosť: 33 km, čas 2h34m

Mikulčice – Moravská Nová Ves – Týnec – Tvrdonice – Kostice – hraničný prechod Lanžhot-Brodské – Kúty – Borský Sv. Jur

Z obce Mikulčice sme nešli po moravskej cyklotrase, na ktorej je zlý terén, ale po vínnej cykloceste číslo 43 ponad Moravu, pri vinohradoch po málo frekventovanej ceste s výhľadmi na Biele Karpaty. Ak máte dostatok času odporúčame navštíviť z obce Mikulčice slovanské hradisko, ktoré bolo vybudované blízko brehu rieky Morava. Za Lanžhotom sme sa opäť napojili na cyklotrasu č. 44, ktorá vedie niekoľko kilometrov po asfaltke dobrej kvality až na hraničný prechod – most ponad rieku Morava. Tu je niekoľko ciest po slovenskej a českej strane hrádze. My sme pokračovali už po ceste okolo Brodského smerom na Kúty (tu viete nastúpiť na osobný vlak do Bratislavy) odkiaľ vedie cyklocesta po poľnej ceste asi päť kilometrov do Borského Svätého Jura. My sme našu cestu skončili na chalupe rodičov.

Ak máte deň – dva naviac, dá sa odtiaľto pokračovať smerom na Tomky a ďalej po cyklocestách Záhoria až do Bratislavy. Prípadne ak chcete pokračovať ďalej po moravskej cykloceste, je možné pokračovať z hraničného prechodu po hrádzi okolo Moravského Svätého Jána, cez Malé Leváre, Záhorskú Ves, Vysokú pri Morave až do Devína, kde je sútok riek Morava a Dunaj. Môžete si pozrieť zrúcanina hradu Devín a v Devínskej Novej Vsi je lanová dráha pre deti a dospelých – Tarzánia, ktorá sa nachádza hneď pri Moste slobody. Pod mostom je aj Múzeum železnej opony s pamätníkom obetí a cez cyklomost sa dá prejsť k zámku Sloshoff s krásnymi terasami a fontánami, farmárskym dvorom, zámkom. Kvalita cesty po hrádzi sa mení, miestami drobný makadam a pri Vysokej na Morave sa dá napojiť už na asfaltový povrch. Úsek Vysoká pri Morave – Devínska Nová Ves vedie veľmi pekným terénom cez záplavové územie, lúky, vidno tu veľa vtáctva, mŕtve ramená, pekné zákutia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *